dilluns, 24 de desembre de 2012

BONES FESTES

El Nadal ha estat sempre motiu de reflexions poètiques diverses. Com que al Llibre d'Oracions no s'hi fa cap referència us deixo el poema del Carles Torner, un nom a tenir sempre present.



L'INFANT
Abans de tenir pressa, abans d'inventar l'hora,
abans dels dinosaures, de Tarzan, dels darwinistes,
abans dels metros, dels llaguts i dels trineus,
abans del mar, conqueridor sense cronistes,
i dels estels parant la taula dels desficis,
abans dels savis, les presons i els colisus
i tota terra d'artitficis,
quan tot era un mantell de buit molt fi
i el negre un sol color sense cap vora,
aquest dolor d'infant que plora
ja era aquí.

Carles Torner




divendres, 21 de desembre de 2012

FINAL DE TRIMESTRE

Després d'un trimestre en el que heu treballat de valent amb el projecte de contes i hem iniciat el de poesia, arriben les merescudes vacances.

He començat a rebre els primers esboços de composicions de les poesies i veig que alguns esteu treballant molt ràpid. Animo als que aneu una mica més lents a no despistar-vos i dir-vos que a través del correu em teniu sempre a mà pel que vulgueu.

Aprofiteu els dies sense classe per treballar estones més llargues, donant voltes al que feu, insistint-hi, revisant i tornant.

I us aconsello especialment que ho comenteu entre els amics: ensenyeu què feu i opineu entre vosaltres. Us serà molt útil en tots els sentits.

Ens veiem a la tarda al Concert de Nadal!





Camino només per cercar la sortida
del dens teixit del laberint de la vida.
J.Guasch


dilluns, 17 de desembre de 2012

LA SAVIESA

La saviesa 
és l'ombra d'un arbre
en el camí.
J.Guasch






Bona setmana d'audicions i concerts!

dimecres, 12 de desembre de 2012

FEINA PER VACANCES

S'acosten les vacances i durant unes quantes setmanes no ens veurem. Però, gràcies al món virtual, podem estar connectats alguns dies.

Us demano el següent:
- aneu mirant el blog un cop a la setmana, que segur que hi haurà alguna entrada nova.

- abans de Nadal, envieu-me un motiu musical, d'entre 8 i 16 compassos. Us el corregiré i us el retornaré. Així podreu avançar feina. ENVIEU-M'HO SEMPRE EN PDF perquè és l'única garantia de que ho podré obrir. Qui ha hagi presentat un motiu musical, cal que m'envii un avançament de la feina (segon tema, acompanyament...).

- qui vulgui, em pot fer un segon enviament optatiu, amb la feina que hagi avançat. 

Es tracta d'anar treballant sense encantar-se. Fer vacances vol dir no anar a classe, però cal continuar treballant tot i que també fan falta alguns dies de descans absolut.

I tingueu present les dates de concert, que són inamovibles!

Bona feina!




diumenge, 9 de desembre de 2012

INSTRUMENTACIÓ

Per aconseguir una bona creació musical, dins els paràmetres que se us exigeix en funció de curs i del nivell, haureu d'anar pensant en quina instrumentació fareu servir.

El millor seria moure's entre duet i trio, tenint sempre present qui interpretarà cada part. Això sembla un tema sense importància però la té, i molt més de que aparenta. Quan l'obra estarà construïda l'haurem de preparar, assajar, quedar una vegada i una altra. I cal ser operatius, perquè tampoc disposem de cinc mesos. Per això és bo pensar en quina persona interpretarà cada part i saber que serà possible quedar, entendre's per horaris i que no ens portarà problemes.

L'obra pot ser densa a nivell d'instrumentació (pensar per quartet és, d'entrada, més complexe que pensar per duet) però teniu la possibilitat de crear una obra que sigui densa a nivell de contingut. Que sigui un duet, o un trio, però que sigui una obra llarga, amb temes molt ben construïts, acabats i arrodonits i que doni a l'obra una estructura ben combinada.

Com sempre, no importa només el resultat final, que importa, sinó, i sobretot, el procés d'aprenentatge. I no importa només la llargada o la quantitat d'instruments, sinó crear una obra que soni, s'entengui i emocioni.

Bona feina!


dijous, 6 de desembre de 2012

DIES SENSE HORARIS

Aprofiteu aquests dies que no teniu classe per començar a organitzar el treball. 
Hi ha diferents fórmules per iniciar la composició. Us en recomano algunes:

- Penseu alguna estructura senzilla, A-B-A, AA- BB que us determinarà pensar en dos temes diferenciats.
- No penseu en res més que en provar una melodia i fer que sigui "creïble", o sigui, que soni.
- Penseu un tema musical i penseu en quin recorregut farà: primer el comença l'instrument X i després el farà l'instrument Y. 

Del que es tracta sempre és de combinar el treball reflexiu, intel·lectual, amb el sensitiu. Combinar allò que sabeu amb allò que sentiu. 

Bona feina!


Només sé que de fa massa temps
busco el sol de la nit freda
i tan sols trobo un forat vellutat
i, a dins, una lluna de llum fràgil
i el camí lluent d'un estel fugaç.
Joan Guasch






dimecres, 5 de desembre de 2012

POEMES ESCOLLITS

A hores d'ara els poemes que s'han escollit són els següents. Els que encara no heu escollit recordeu que m'heu d'enviar un correu dient-me amb quin us quedeu dels que queden.

Per la setmana que ve ja heu de portar un primer tema musical i l'instrument a classe.


Clara A.: Prèvia
Odet: 13
Gemma: 15
Bernat: 17
Núria R.:21
Anna L.: 23
Anna M.: 25
Aitana. 27
Guillem: 29

Núria C: 31
Jaume S.M: 33
Roger: 35
Laia: 39

Anaïs: 41
Damià: 43
Clara R.: 45
Júlia M.:47
Jaume B.: 49

Albert: 51
Jaume S.A.: 52
Clàudia: 55

Júlia F.: Firma


Bon inici musical en dies de fred intens!




PARLEM AMB L'AUTOR


El passat dilluns dia 3 de desembre ens va visitar el Joan Guasch, l'autor del llibre de poemes.

Durant una estona, el Joan ens va explicar com crea els poemes, què significa per ell la poesia, com li sembla que cal llegir la poesia...

Va destacar, especialment, la necessitat de treballar constantment, de fer i refer el poema, de llegir-lo una vegada i una altra buscant sempre què cal canviar per millorar. També va valorar molt l'opinió que li donene altres persones quan ensenya els seus poemes, acabats o en procés.

Vam veure moltes similituds en el procés de creació poètica amb la musical, potser perquè, en el fons, la creació artística és única i el que canvia només és el llenguatge, el mètode, per arribar a la comunicació.

Perquè, en definitiva, el que volem fer, quan creem, és comunicar-nos, no?

Aquí teniu algunes fotos de la trobada:



                            El Joan va firmar els llibres a tots els alumnes.

dilluns, 3 de desembre de 2012

LLEGINT "ORACIONS"

Sortire a rebre la pluja
nu de cos i de ment.
Viuré la vida de l'aigua
com vida eterna, sense temps.
Sortiré a rebre la vida 
que cau poderosa del cel.
                                   J.Guasch



Els alumnes de quart tastant el llibre.

diumenge, 2 de desembre de 2012

CALENDARI DE CONCERTS

Aquest projecte serà l'eix principal del curs. I com que en som conscients, hem organitzat un calendari de concerts que vol reflectir aquest interès i mostrar-vos la confiança que tenim en tots els que hi participareu.

Recordeu que els alumnes del Serra de Miramar s'encarregaran de recitar el poema durant el concert.

Sabem que el que fareu serà important, per tant, ensenyem-ho!

CONCERTS:

- DILLUNS 25 DE FEBRER A 2/4 DE 8 DEL VESPRE A LA CASA DE CULTURA DE VALLS.
Concert obert a tot el públic, familiars dels alumnes participants i alumnes dels centres.




- DIMARTS 26 DE FEBRER A 2/4 1 DEL MIGDIA AL TEATRE PRINCIPAL DE VALLS.
Concert destinat exclusivament als alumnes de l'institut Serra de Miramar.




- DIMECRES 6 / 13 DE MARÇ A LES 8 DEL VESPRE AL CAFÈ DEL TEATRE METROPOL DE TARRAGONA.
Participarem en les sessions del cicle Hipermetropoesia que s'hi porten a terme cada dimecres. L'espai és molt petit i partirem el concert en dues meitats. Cada alumne hi participarà només un dia.





La por és un miratge de la ment,
un pesat i negre vestit.
J.Guasch


POESIA I PINTURA PER A UNA MÚSICA

A punt de conèixer el Joan Guasch i de compartir amb ell la seva experiència poètica, us recomano que llegiu àmpliament el poema que heu escollit. 
No us canseu de rellegir-lo perquè a cada nova lectura hi trobareu un detall nou que, potser, en una lectura inicial us havia passat per alt.

Però a més a més, no deixeu de tastar alguns altres poemes. El llibre és ampli i té temàtiques molt diverses. 
Deixeu-vos seduir per algun poema, deixeu-vos atrapar per algunes paraules i fullegeu el llibre endavant i endarrere, que els llibres de poesia són circulars i no sempre tenen un inici i un final molt determinat.

Vaig rebent nous correus i aviat actualitzaré la llista de poemes escollits.
Us recomano, també, que doneu l'adreça del blog als pares. Les informacions generals també els seran útils. Aviat hi penjarem fotografies de l'aula i això, fotos vostres d'un espai reservat com és la classe, és una cosa que sempre ens agrada de veure als pares.



I si teniu mitja horeta i no sabeu què fer, una recomanació molt entranyable:
 entreu al Museu de Valls (hi heu estat mai?). 
Hi acaben de presentar una retrospectiva d'un pintor local, Pere Queralt
que si el coneixíeu us seguirà agradant. 
Però si el desconeixíeu, cosa molt probable per l'edat que teniu, 
us sorprendrà.

Bona lectura i bona pintura, a l'espera de fer una bona música!





                               Pintura de P.Queralt a la Capella dels Dolors.



dissabte, 1 de desembre de 2012

ANEM ESCOLLINT POEMES...

Com ja hem dit enrere, es tracta d'anar mirant els poemes del Llibre d'oracions i escollir un poema que ens atrapi, que ens agradi, que ens emocioni. 

Com que algú ja ha escollit el poema que vol musicar us en deixo les referència. Els poemes no porten títol, per tant, parlarem sempre de les pàgines.

Així, els que ja estant escollits són:

23 - 27 - 31- 33 - 43- 41 -45


37/39 (en dubte)

Recordeu que podeu anar escollint el poema que volgueu. M'envieu un correu i actualitzaré la llista. 
I, un cop escollit el poema, podem començar a pensar en com el musicareu. Improviseu una vegada i una altra fins que trobeu el que us agradi.

Bona lectura i bon cap de setmana!